Bam! Daar wordt met de deur geknald. Een kleine opmerking en het huis is ineens te klein. Je kind is boosJe stormt zelf ook de trap op om het uit te praten, maar het lijkt alsof je tegen een muur staat te praten. Er komst stoom uit jullie oren en het wordt er allemaal niet gezelliger op. Wat kun je doen? 

Eerst even een stukje uitleg over boos zijn. Boosheid is net als blij, verdrietig of bang een emotie. Deze emoties kennen we allemaal. Het liefst zijn we blij. Soms ben je verdrietig en soms ook bang. En ook boos zijn, hoort erbij. Je kunt het proberen weg te drukken, net als een bal die je onder water houdt. Dat gaat een tijdje goed en ineens, ploep, daar komt het toch naar boven piepen.  

Als je boos bent, is er vaak iets anders aan de hand. Je voelt je gekwetst, of je bent verdrietig, misschien heb je zelfs pijn. Met je boosheid laat je zien dat iemand te ver is gegaan en geef je je grenzen aan. Boosheid is dus eigenlijk een hele waardevolle en functionele emotie.  

Wat kun je doen?  

  • Laat de ander even met rust. Vaak is het goed om een tijdje afstand te nemen van elkaar. Zo kun je zelf ook even rustig worden. Vaak komt dat het gesprek ten goede. Je bent uit je boze of geirriteerde bui, waardoor je meer helder kunt denken en niet reageert vanuit je emotie. 
  • Als je beiden weer rustig bent, spreek dan uit wat je dwars zat. Luister echt en laat de ander uit praten. Onderbreek niet hoe jij het ervaren hebt. Jouw beurt komt zo.  
  • Maak ook afspraken wat een fijne plek is om naar toe te gaan, als je boos bent. Misschien even naar zolder, rustig worden op een dik kussen wat daar ligt. Spreek af dat je zelf naar beneden komt, als je zo ver bent, om het goed te maken.  
  • Als je er aan toe bent, om het goed te maken, luister naar elkaar. Misschien kunnen jullie samen een oplossing bedenken? Probeer de oplossing een tijdje uit. Verbetering is altijd mogelijk.  

Misschien kunnen jullie uiteindelijk wel samen lachen als jullie jezelf betrappen op nutteloze boosheid..